Tuesday, March 23, 2010

TIMELINE SEJARAH BASIKAL

Seorang pelajar Leonardo da Vinci, dinamakan Giacomo Caprotti, mewujudkan reka bentuk asli untuk sebuah basikal. Hanya satu lelaki Perancis dinamakan Monsieur Sivrac dalam 1790s mewujudkan basikal pertama. Ia telah dipanggil Célérifère (berkata meletakkan ri adil). Ia tidak mempunyai pedal , jadi anda telah untuk gunakan kaki menunggangi ia. Ia serta tidak mempunyai hendal , jadi anda tidak boleh memandu ia. Anda akan perlu jujur. Ia adalah dibuat daripada kayu.

Yang akan datang memijak basikal evolusi adalah Laufmaschine. Ia turut dikenali sebagai Draisienne dan Kuda Kepang. Lelaki Jerman dinamakan Baron von Drais berjaya pada 1817. Berbeza Célérifère, ia mempunyai keupayaan untuk memandu. mewujudkan basikal pertama dengan mengayuh pada 1839. Anda akan menolak pedal itu lalu-lalang yang balik roda.

Dalam awal 1860s, lelaki Perancis dinamakan Pierre Lallement membuat velosiped. Ia mempunyai dua batang keluli roda-roda. Satu di hadapan lebih besar sedikit daripada yang lain. Pedalnya bertalian roda depan , jadi apabila anda mengayuh, roda depan itu akan berputar menarik seorang dengan belakang ia. Basikal-basikal dengan roda-roda tinggi sangat popular pada lewat 1800s.

Pada 1871, roda atasan basikal telah direka; ia basikal pertama akan dipanggil satu basikal. Mereka adalah semua logam pertama basikal, kerana sehingga yang tarikh, bahagian-bahagian logam cahaya tidak boleh dibuat cukup kuat. Mereka mempunyai satu besar menolak masuk medan dan satu kecil menolak masuk kembali. Mereka lari lebih banyak lagi dengan lancar daripada berbasikal sebelum ia tetapi ada banyak lebih berbahaya. Jika anda memukul seketul batu atau mengawan atau bahkan kadang-kadang dengan menggunakan brek-brek itu, anda akan terbang

Untuk wanita itu dengan skirt panjang dan pakaian dan lelaki-lelaki berpakaian lebih baik, terdapat basikal roda tiga. Basikal roda tiga adalah satu tiga beroda mesin yang bekerja sama seperti basikal hanya ia lebih selamat. Bagaimanapun, ia lebih keras untuk memandu pada pusingan-pusingan. Mereka adalah dibuat dalam 1880.

Bagi menjadikan tinggi beroda basikal lebih selamat, mereka berubah medan dan roda belakang sekitar, meletakkan roda lebih kecil di hadapan dan lebih besar menolak masuk kembali. Reka bentuk ini membuat basikal mungkin kurang untuk mencurahkan ke hadapan. Basikal-basikal ini telah terkenal keselamatan roda yang seperti tinggi motosikal-motosikal.

Keselamatan motosikal-motosikal adalah yang akan datang memijak basikal evolusi. Dengan logam-logam lebih kukuh boleh didapati, mereka berupaya membuatkan satu gegancu kecil dan rantai yang cukup ringan untuk seorang manusia untuk mendayai. Basikal keselamatan mempunyai dua roda sama saiz. Pada 1888, seorang doktor haiwan Ireland dinamakan Dunlop, direka cipta tayar pneumatik. Ini memenatkan adalah lebih banyak lagi selesa menunggang pada. Tayar pneumatik reka bentuk adakalanya digunakan pada keselamatan motosikal-motosikal.

Pada 1920, basikal kanak-kanak telah diperkenalkan. Sejak orang-orang dewasa menaiki kereta, pasaran itu hendak seseorang untuk membeli basikal-basikal mereka.
Basikal bukit adalah yang pertama dikeluarkan secara besar-besaran dalam awal 1980 pada satu masa apabila menunggang basikal menjadi popular untuk senaman dan rekreasi.
Walaupun mekanik-mekanik basikal-basikal telah meningkat sepanjang masa, konsep asas ini rakyat berkuasa mesin masih tidak berubah untuk beratus tahun.


Giovanni Fontana membina manusia pertama itu mendayai kenderaan tanah, ia telah empat roda dan digunakan seutas tali berpanjangan berkaitan melalui memperlengkapi roda-roda itu.

Melukis menunjukkan satu versi primitif sebuah basikal, dimaksudkan tercabut oleh Leonardo Da Vanci, timbul pada 1974. Pemeriksaan lanjut lukisan-lukisan itu menunjukkan ini bukan oleh da tangan Vinci. Spekulasi yang ini adalah satu lakaran oleh seorang pelajar selepas satu kehilangan lukisan oleh da Vinci turut dianggap palsu. Satu ujian umur telah diusahakan, tetapi perpustakaan di Milan (kepunyaan Vatican)
menyembunyikan hasil negatifnya. Pakar-pakar menimbangkan melukis satu olokan.

Comte de Sicrac dikreditkan dengan bangunan "celerifer" - yang dikatakan satu kuda kepang dengan dua roda daripada seorang penyanyi rock. Ini sekarang dianggap satu olokan patriotik dicipta oleh seorang ahli sejarah Perancis pada 1891. Ia membongkar oleh penyelidik Perancis pada 1976. Sebenarnya, satu Jean Sievrac Marseille memperolehi satu harga import untuk satu empat beroda jurulatih kelajuan dipanggil celerifer pada 1817.

Dengan pelbagai cara memanggil permintaan mesin, velosiped, Draisienne dan kuda sangat baik, ia telah direka oleh Karl Drais, sebagai respons untuk kebuluran meluas dan penyembelihan kuda-kuda, akibat kegagalan tanaman tahun sebelum (disebabkan oleh letusan bagi Tambora). Ia telah satu memandu dapat roda depan. Ini merupakan kemunculan pertama dua berkereta prinsip yang adalah asas untuk berbasikal dan menunggang motor dan mengurangkan bergolek rintangan. Velocipedes diperbuat sepenuhnya kayu dan diperlukan untuk diseimbangkan dengan arahan roda depan sedikit. Rakyat ketika melakukan tak berani bagi mengangkat kaki itu dari tanah selamat, oleh kerana itu velocipedes didorong oleh menolak dengan kaki itu. Selepas penuaian yang baik pada 1817 menunggang velocipedes pada lorong pejalan kaki adalah terlarang di seluruh dunia, kerana velocipeders digunakan lorong pejalan kaki itu, dan kerana mereka tidak boleh setelah mempertimbangkan jalan raya biang, ikutan itu meluluskan. Ia mengambil hampir 50 tahun, sehingga sebatang joran permainan kasut roda mewujudkan rakyat baru dengan satu deria imbang lebih baik.

Satu lagi kemasukan dalam tradisi basikal: Kirkpatric Mcmillan, seorang tukang besi orang Scotland menyesuaikan satu injak-injak jenis mengayuh untuk sebuah basikal, dianggap satu olokan.

Kereta Buruk atau velosiped: Dibuat bahan-bahan kaku, sudut-sudut lurus dan roda-roda keluli membuat basikal ini benar-benar satu kereta buruk menunggangi mengenai jalan-jalan batu buntar hari. Peningkatan adalah roda depan dengan menjaja -- pacuan terus, gear tetap, satu kelajuan. Mesin ini telah diketahui sebagai velosiped ("kaki cepat"), tetapi dikenali umum sebagai kereta buruk, They juga menjadi satu ikutan, dan akademi-akademi menunggang tertutup, menyerupai rinks penggelek, boleh dijumpai dalam bandaraya besar.

Biasa: Ini adalah lebih baik tahu sebagai "tinggi wheelers". Ia lebih selesa menunggang daripada pendahulunya, tetapi ia memerlukan seorang akrobat supaya populariti mereka adalah sentiasa terhad. Ini adalah semua logam pertama mesin diwujud. (Sebelumnya untuk metalurgi ini bukan mara secukupnya untuk menyediakan logam yang adalah kukuh cukup bagi menjadikan kecil, bahagian-bahagian cahaya daripada.) Pedal itu masih melekat secara langsung untuk roda depan dengan tiada serba bebas itu bagi roda depan besar menyediakan tumpangan lebih selesa daripada pendahulunya. Tayar-tayar hadapan itu menjadi lebih besar dan lebih besar sebagai pembuat-pembuat menyedari yang lebih besar roda, lebih jauh anda boleh mengembara dengan seputar pedal itu. Anda akan membeli sebuah roda sebesar panjang kaki anda akan membenarkan.

Basikal-basikal ini menikmati kepopularan gedang antara lelaki muda cara (mereka menelan belanja satu enam bulan pekerja biasa membayar), dengan kegemilangan menjadi dekad 1880. Kerana penunggang itu duduk begitu tinggi di atas pusat graviti itu, jika roda depan telah terhalang oleh seketul batu atau mengawan dalam jalan, atau kemunculan mendadak seekor anjing, radas keseluruhan diputar mengemukakan pada gandar depannya, dan penunggang, dengan kakinya terperangkap di bawah hendal itu, telah digugurkan biadab pada kepalanya. Di sini tempoh "mengambil satu tandukan" masuk ke dalam menjadi. Mesin ini merupakan yang pertama satu akan dipanggil sebuah basikal ("dua roda").

Friedrich Fischer (Jerman) pertama jisim menghasilkan menguatkan galas bebola, dipatenkan oleh Jules Suriray pada 1869. Browett dan Harrison (Inggeris) satu awal jelas angkup brek.

Scott dan Phillott (Inggeris) paten yang pertama praktis epicyclic perubahan kelajuan gear dimuatkan ke dalam pusat satu menghadap memandu basikal. Henry J Lawson (Inggeris) mempatenkan roda belakang, rantai didorong basikal keselamatan, “Bicyclette” (model terdahulunya mengumpil didorong).

Thomas Humber (Inggeris) menempatkan blok itu rantai untuk penggunaan dengan julatnya basikal-basikal.

Manakala lelaki membahayakan leher-leher mereka pada roda-roda atasan, wanita-wanita, terbatas untuk skirt panjang mereka dan korset, boleh mengambil satu memutarkan di sekeliling taman pada sebuah basikal roda tiga dewasa. Mesin-mesin ini juga mampu memberikan lebih maruah untuk tuan-tuan seperti para doktor dan paderi. Banyak inovasi mekanikal kini dikaitkan dengan automobil itu adalah berasal direka untuk tricycles. Kemudi rak dan pinan, pembezaan, dan brek-brek jalur, untuk menamakan beberapa!

Aktivisme Basikal: Jalan jalan yang menarik masyarakat dikelolakan oleh penunggang basikal dan melobi untuk jalan jalan yang menarik -- membuka jalan bagi kenderaan bermotor!

Thomas Stevens gagal ke seluruh negara, membawa sarung kaki, sehelai baju ganti dan seorang yang licik yang digunakan juga sebagai khemah dan bedroll. Meninggalkan San Francisco pada pukul 8 pada April 22, 1884, dia menaiki timur, sampai Boston selepas 3700 buah gerabak batu kesan, menyelesaikan menunggang basikal rentas benua pertama pada 4 Ogos, 1884. Selepas satu jeda, timur berpanjangan dia, circumnavigating bumi, dan kembali untuk San Francisco pada 24 Dis, 1886

Tayar pneumatik: Pertama digunakan ke atas basikal oleh seorang doktor haiwan Ireland yang sedang mencuba untuk berikan dia anak lelaki lemah lebih lorong selesa pada basikal roda tiganya. Doktor muda berdaya cipta nama adalah Dunlop. Kini yang keselesaan dan keselamatan boleh didapati dalam pakej sama, dan yang pakej adalah dapat lebih murah sebagai kaedah-kaedah pengeluaran meningkat, semua orang riuh untuk menunggang basikal.

Basikal Keselamatan: Sebagai nama itu menandakan basikal keselamatan adalah lebih selamat daripada biasa. Peningkatan selanjutnya metalurgi itu mencetuskan inovasi lain, atau agak kembali untuk reka bentuk sebelumnya. Dengan logam yang sekarang kukuh cukup bagi menjadikan satu rangkaian denda dan gegancu kecil dan cukup ringan untuk seorang manusia untuk mendayai, reka bentuk lain itu adalah satu pulangan untuk tatarajah asal dua saiz yang sama roda-roda, saja sekarang , daripada hanya satu buah roda lilitan untuk setiap giliran pengayuh, anda boleh, melalui nisbah-nisbah gear, mempunyai satu kelajuan selaras sangat besar tinggi roda. Pada mulanya, basikal-basikal itu masih mempunyai getah keras memenatkan, dan dalam ketiadaan lama, kejutan mengasyikkan berjejari, lorong mereka menyediakan adalah banyak lebih tidak selesa daripada mana-mana tinggi roda rekaan-rekaan. Kebanyakan daripada basikal-basikal ini 100 tahun yang lalu telah menghadap dan / atau penggantungan belakang. Rekaan-rekaan ini bersaing dengan satu sama lain, pilihan anda menjadi tinggi roda keselesaan atau keselamatan keselamatan, tetapi inovasi lain bunyi lambat-lambat kematian tinggi roda reka bentuk -- pneumatik memenatkan. Ini merupakan pada asasnya tujuan serupa standard kontemporari motosikal-motosikal. Basikal keselamatan membenarkan sebilangan besar orang untuk bermula lumba basikal. Motosikal-motosikal adalah agak mahal jadi gunakan adalah agak menyekat untuk elit.

Pengeluaran Besar-besaran: Basikal itu membantu menjadikan Gay Nineties apa mereka adalah. Ia satu pelaburan praktikal untuk manusia sibuk sebagai pengangkutan, dan memberinya satu banyak keanjalan lebih besar untuk masa lapang. Wanita akan serta mula menunggang basikal-basikal dalam kebanyakan nombor-nombor yang lebih besar.

Perubahan dalam Susunan Sosial: Betty Bloomer seluar kembang menjadi amat popular. Wanita-wanita, dahulu dikonsainkan kepada menunggang dewasa berat saiz tricycles yang telah hanya praktikal untuk mengambil satu berpatah balik taman, kini boleh menunggang satu mesin serba boleh banyak lagi dan tetap menyimpan kaki mereka ditutup dengan skirt panjang. Kegilaan basikal terbunuh kesibukan dan korset, mulakan "pembalut akal biasa" untuk wanita dan bertambah mobiliti mereka sangat. Wanita zaman Victoria penunggang basikal. Music Amerika dan wanita penunggang-penunggang basikal. Wanita dan basikal-basikal.

Pesuruh basikal memulakan perniagaan di California semasa sebuah landasan kereta api mogok berhenti penghantaran surat untuk Bay Area. Satu pemilik kedai basikal yang bijak dalam Fresno mengemukakan idea bagi menyampaikan ia dengan basikal. Dia menubuhkan satu disiarkan di antara Fresno dan San Francisco, dengan 6 orang penunggang meliputi tentang 30 batu setiap. Penunggang lepas akan meliputi 60 batu.

Annie Cohan (a.k.a Annie Londonderry) berbasikal seluruh dunia. Maklumat kurang telah dia meninggalkan Boston dalam 1894 Jun pada basikal Sterlingnya dan menghabiskan lorongnya di Chicago pada September 1895.

No comments:

Post a Comment